10 nejlepších dietních tipů

6. 10 2015

Pokud díky vánočním svátkům a novoročním oslavám přiberete, nemusíte zoufat. Máme pro vás deset nejlepších dietních tipů, jak se vrátit zpět ke štíhlé postavě a vyzrát nad tuky či kily navíc.

1. Nejíst 3 hodiny před spaním
 
Jedno z nejznámějších dietních pravidel říká – nejezte po 17. hodině. Řada lidí ho dodnes dodržuje, a to i přesto, že chodí velmi pozdě spát, a tak se v noci samozřejmě trápí hlady. Jenže základem této myšlenky není přestat jíst odpoledne, ale nejíst 3 hodiny před spaním. Je to proto, abyste nešla spát s plným žaludkem a tělo nemělo spoustu práce s trávením potravy. Ovšem to, zda přiberete, když budete jíst večer, je individuální. Vaše tělo pracuje stejně, jako když se najíte dřív, neznamená to, že to, co večer sníte, se automaticky ukládá do tuků. Raději však večer jezte lehčí jídla, a pokud máte hlad méně než tři hodiny před spaním, dejte si zeleninu.
 
2. Nedržet jednostranné diety
 
Základem správného hubnutí je bezpochyby zdravá a vyvážená strava. Po nejrůznějších radikálních dietách sice zhubnete, ale můžete si velmi ublížit. Nejhorší jsou pak jednostranné diety. Pokud se dieta zaměřuje jen na nějakou potravinu, nebo skupinu potravin, a ostatní zcela vylučuje, držte se od ní dál. Jednak ji dlouho držet nevydržíte, jednak vás budou trápit velké chutě na to, co si právě nemůžete dát. Jakmile s hubnutím skončíte, pravděpodobně se dostaví jo-jo efekt a kila budou zpátky dřív, než se nadějete. Navíc si můžete prudce zhoršit svůj zdravotní stav, protože tělu budou chybět důležité živiny. Máte-li jakékoli zdravotní problémy, zcela se jim vyhněte.
 
3. Jíst zdravě a pravidelně
 
Můžete se snažit sebevíc, ale bez zdravé a pravidelné stravy to nepůjde. Začněte jíst v menších porcích, zhruba po třech hodinách. Naučte se stravovat pětkrát denně, hlavní chody prokládejte svačinami. Připravujte si jídlo dopředu a noste si svačinu do práce. Nejhorší chybou, jakou ženy dělají je, že nejedí nic, dokud nepřijde velký hlad, a pak spořádají, co uvidí. Tímto způsobem se ale zhubnout nedá, právě naopak. 
Důležitá je nejen pravidelnost, ale i velikost porcí. Před tím, než začnete jíst, z každé odeberte třetinu. Jen tento jednoduchý trik vám pomůže ubrat až 500 kcal denně. Dobrým tipem, který funguje, je také jíst z menšího talíře. Opticky totiž bude působit plný s porcí jídla, která by se na velkém ztrácela. 
Řešením není ani vynechat tuky. Ty tělo potřebuje například pro vytváření energie, ochranu orgánů, opravu tkání a jsou nezbytné i pro příjem vitaminů rozpustných v tucích. Proto by měly být v jídelníčku zastoupeny minimálně z 20 %. Je také třeba dbát na jejich správné zastoupení. Dva díly by měly tvořit tuky nenasycené, jeden díl pak nasycené.
 
4. Cvičit, ale správně
 
Není vůbec pravdou, že jakýkoli pohyb vede k hubnutí. Pokud zvolíte nevhodné cvičení, můžete paradoxně přibrat, protože ještě naberete svalovou hmotu. Pro hubnutí jsou lepší tzv. kardio cviky, tedy delší a méně intenzivní zátěž, v délce třiceti a více minut. Odborníci doporučují například spinning, rychlou chůzi, nebo jízdu na kole. Aby ale bylo hubnutí efektivní, měla byste si zjistit svou správnou tepovou frekvenci, a tu při cvičení udržovat max. na 60 %. Důležitá je také správná doba cvičení. Pokud denně cvičíte čtvrt hodiny, a stejně nehubnete, může za tím stát příliš krátká doba cvičení. Většina z nás totiž začne spalovat tuky až po třiceti minutách zátěže. Právě proto se doporučují delší pohybové aktivity, a to v délce 45 až 50 minut.
 
5. Snídat
 
Vynechat snídani s cílem, že zhubnete, je velký omyl. I když se stále dokola mluví o důležitosti snídaně, je dodnes řada lidí přesvědčena, že snáze shodí kila navíc, když vynechají některé z jídel – a nejvíce to odnáší snídaně. Vědci jasně dokázali, že snídaně je zdravá. A pro správné spalování nezbytná. Když ji vynecháte, metabolismus lenoší a nespaluje tak, jak by měl. Je prokázáno, že lidé, kteří správně zvolí jídlo ke snídani a vydatně se najedí, lépe hubnou než ti, kteří ho vynechávají, aby nepřibrali. Snídaně by měla pokrýt až 25 % denního energetického příjmu. Důležité je však dbát na správné složení. Základem by měly být kvalitní bílkoviny, které by měly doplnit sacharidy jako nezbytný zdroj energie.
 
6. Dostatečně spát
 
Můžete jíst sebevíc zdravě, ale pokud málo spíte, nemůžete se divit, že nehubnete. Je-li totiž spánku nedostatek, tělo produkuje více inzulinu, a ten podporuje ukládání tuku. Vědci také potvrdili, že lidé, kteří spí málo, spálí mnohem méně energie. Navíc tělo začne vytvářet hormon hladu ghrelin, a výsledkem je, že máte větší chuť k jídlu a rychleji přiberete. Největší potíže hrozí, spíte-li méně než 5 hodin denně, a to dlouhodobě.
 
7. Dopřát si dostatek sexu
 
Chcete-li zhubnout, dopřejte si dostatek sexu. Ten je prý totiž lepší než sport nebo diety. Musíte ale zapomenout na rychlovky, protože abyste shodila pár kilogramů, je třeba sexu věnovat hodinu v kuse. A ideálně denně. A proč je sex lepší, než sport? V posteli totiž můžete spálit pětkrát víc kalorií než při míčových sportech. Je však třeba, abyste byla dostatečně aktivní a při sexu nezapomněla střídat polohy. Čím víc se budete hýbat, tím více kalorií bude pryč. Za čtvrt hodiny intenzivního milování spálíte 1675 kJ. Když však v posteli budete řádit hodinu, můžete úspěšně shodit až 6700 kJ.
 
8. Nestresovat se
 
Pokud jste neustále ve stresu, nedivte se, že nehubnete. Můžou za to totiž hormony. Především kortizol, který se vyplavuje do krve, a začne mobilizovat cukry, jejichž hladina v krvi stoupá. To způsobí, že místo enzymů spalujících tuky, začínají vládnout sacharidové enzymy a hladina cukru začne prudce klesat – a vy máte náhlý hlad. Vůlí ho jen stěží ovládnete – a sníte sladkost. Navíc řadu vystresovaných lidí uklidňuje, když něco konzumují, a přejídáním rozhodně nezhubnete.
 
9. Užívat jablečný ocet
 
Skvělým pomocníkem při hubnutí může být jablečný ocet. Nesmí se to s ním ale přehánět. Taková Megan Fox držela octovou dietu v tak radikální podobě, že jej pila neředěný ve velkých dávkách. Tělo tím sice pročistila, ale mohla si poškodit sliznice, trávicí soustavu i zubní sklovinu. Jablečný ocet obsahuje řadu minerálů, vitaminů, antioxidantů a dalších cenných látek. Jeho součástí jsou např. kyselina octová, pektin i vitaminy skupiny B (B1, B2 a B6), niacin, kyselina pantothenová, biotin, ale i draslík, železo, fosfor či vápník. Odstraňuje škodlivé látky z těla, čistí organismus a zlepšuje metabolismus. Pomáhá zmírnit pocity hladu, chutě na sladké a spalovat tuky. Doporučuje se jíst lžičku jablečného octa každé ráno, nejlépe rozmíchanou ve sklenici vody, nebo vypít tzv. Jarvisův nápoj, který připravíte ze sklenice vody, dvou lžiček octa a dvou lžiček medu.
 
10. Pít bílý čaj a jíst chilli
 
Bílému čaji se říká Čaj císařů, a už staří Číňané moc dobře znali jeho pozitivní účinky na zdraví. Má vysoký obsah antioxidantů, a kromě toho brání vzniku nových tukových buněk. A dokonce pomáhá spalovat ty, které už máme. Je totiž přírodním zdrojem látek podporujících hubnutí! Tajemství úspěchu tkví v pravidelném pití, ale také v úpravě jídelníčku a dostatku pohybu. Hubnutí prospívají také ostrá jídla. Vědci z Kalifornie potvrdili, že ostré pokrmy, a především chilli papričky, pomáhají při hubnutí. Obsahují totiž rostlinný alkaloid kapsaicin, který způsobuje onu pálivost. Dokázali, že lidé, kteří jedli ostrá jídla, spalovali energii dvakrát rychleji. Kapsaicin totiž způsobuje oxidaci tukových tkání, zrychluje metabolismus trávení.
 
 
5 tipů na hubnutí v posteli
 
- Svlékněte si sama partnera. Jen za tento úkon spálíte 33,5 kJ navíc. A když to zvládnete jednou rukou, bude to až 50 kJ.
 
- Milujte se vestoje. Stykem v této poloze spálíte 469 kJ. 
 
- Předstírejte orgasmus! Pro hubnutí je to prý vynikající. Musíte se totiž hodně snažit a do hry zapojit všechny možné svaly. Předstíraným orgasmem spálíte třikrát více, než při skutečném vyvrcholení.
 
- Nasazujte mu kondom. Nejlepší je s tím ovšem začít hned, když ještě nemá erekci. Tak totiž můžete celkovým úsilím spálit až 1318 kJ. V případě, že se erekce už dostavila, spálíte jen 25 kJ.
 
- Vášnivě se líbejte. Nezapomeňte se při sexu také vášnivě líbat. Pokud byste to vydržela celou hodinu, spálíte dalších 400 kJ.
 
5 diet, které škodí. Tyto nikdy nedržte!
 
Dieta poslední šance
Dieta, která může odrovnat zdraví. Nic nejíte, jen několikrát denně pijete trochu speciálního nápoje. Nazývá se Prolinn, přišel s ním jistý doktor Robert Linn v 70. letech, a dodá tělu denně méně než 400 kalorií. A co obsahuje? Směs rozemletých zvířecích rohů, kopyt, kůží, šlach a dalších odpadů, které zůstávají na jatkách. Prý jde o výborný proteinový nápoj.
 
Tasemnicová dieta
Je to snadné – spolknete vajíčko a do těla si nasadíte tasemnici. Ta začne v trávicím traktu působit, takže sice hubnete, ale zároveň se zbavíte důležitých živin a vitaminů z potravy. Navíc tasemnice může vyvolat vážné zdravotní problémy, které mohou skončit smrtí. Tato dieta není neznámá ani mezi celebritami. Takto zhubla například slavná pěvkyně Maria Callasová, která však tasemnici pravděpodobně nesnědla schválně, ale v krvavém steaku.
 
Dieta Šípková Růženka
Základem této diety je co nejvíce spát. Funguje na jednoduchém principu – když nejste vzhůru, nic nesníte. A tak si stačí vzít sedativa, prospat pár dní a budete štíhlá jako laňka. Tato dieta údajně vznikla v 70. letech pro Elvise Presleyho, když začal mít potíže s váhou.
 
Fletcherova dieta
Pochází z přelomu 19. a 20. století a je postavena na tom, že do každého sousta je třeba kousnout 32x, protože máme 32 zubů. A ještě k tomu s hlavou v předklonu. Poté je třeba hlavu zaklonit a nechat sousto spadnout do krku. Pokud to nejde, je pro jídlo nevhodné, a je třeba ho vyplivnout. Během let se však objevila ještě radikálnější forma – jídlo požvýkat a vyplivnout hned.
 
Vatová dieta
Jednu dobu velmi populární dieta ve světě modelingu. Abyste neměla hlad, přijala minimum kalorií a zhubla, dáte si obyčejnou vatu a zapijete ji vodou. Neobsahuje žádné kalorie, ale v žaludku se pěkně roztáhne a zaplní ho. Výsledek? Nic nejíte a shazujete nadbytečná kila. O tom, že si návody na dietu raději mlčí.
 
 

 

 
.